tisdag, mars 29, 2011

Socialt stöd

Det sociala stödet som de allra flesta utav oss mer eller mindre har att tillgå är en extremt viktig del av våra liv. Det är en faktor som ofta spelar en stor roll i olika situationer. Det kan ofta hjälpa oss i svåra situationer genom stöd i olika former.
Jag brukar ha svårt för att "kräva" det stödet när jag faktiskt behöver det. Oftast isolerar jag mig och pratar inte med någon. När jag har svårt med min ångest så tar jag oftast och sluter mig i min egen bubbla och avskärmar mig från omvärlden. Jag avskyr att prata i telefon eller liknande i sådana situationer men samtidigt så känns det alltid bättre med något form av stöd/sällskap. Dock klarar jag aldrig av att be om det så jag struntar i det. Då sitter jag hellre själv framför en film och försöker glömma allting. Det brukar vara min plan i alla fall, kanske inte den bästa men det är tyvärr det enda som jag kan.

2 kommentarer:

  1. Jag gör precis likadant! Stänger av. Stänger ner. Orkar inte heller prata i telefonen eller "be om hjälp". För oftast vet jag inte ens varför jag mår som jag mår. Och även om jag inte brukar vilja vara social i sådana svackor så vet jag att det är bland det bästa man kan göra. Få mediciner hjälper så bra som vänner!

    SvaraRadera
  2. Absolut! Vänner är det bästa att ta till vid sådana tillfällen. Och man vet ju egentligen att ingen har något emot att sitta och vara med bara. Men det blir ändå något som tar emot.. Underligt.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!