fredag, februari 04, 2011

Vad är ångest?

GAD, Generaliserat ångestsyndrom

Vad är ångest?
Ångest är en kroppslig reaktion som vi alla känner ibland. Vi kan bli rädda och oroliga när vi ska framföra en redovisning, när någon anhörig en sjuk eller liknande. En person med generaliserat ångestsyndrom kan inte kontrollera sin oro och ångest. Oftast börjar det i tonåren eller i tidig vuxenålder men man vet inte riktigt vad som är orsaken. Det kan vara en kombination av sårbarhet och stress, men det kan även vara en ärftlig känslighet som kan vara en faktor. Det är 9% av jordens befolkning som lider av GAD. För att diagnostiseras måste det vara ett problem som har varit långvarig och försvårat arbete, familjeliv och/eller socialt.
Vanliga symtom är:
- Ständig oro
- Osäker
- Okoncentrerad
- Pessimistisk
- Stresskänslig
- Lättretlig
- Huvudvärk
- Spänd m.m.

De i omgivningen tycker ofta att personen oroar sig i onödan och tar ut olyckor i förskott. Det är ofta personen med GAD medveten om, men har svårt att förhindra dessa katastroftankar. Personer med detta syndrom har lättare att drabbas av depression och missbruk. Därför är det viktigt att söka professionell hjälp. Behandlingen sker oftast med antidepressiva tabletter ock kbt (kognitiv beteendeterapi).

Hur stämmer då detta in på mig?
Jo, jag har nog i princip alla överstående symtom ofta. Jag har haft stora problem både med arbete/skola, familj och vänner i och med min ångest. Det har drabbat mig hårt i vissa perioder. Så jag är då tyvärr en utav dessa 9% som har detta syndrom. Det har inte riktigt blivit erkänt genom psykiatriska, men både läkaren och kuratorn menar på att jag har detta. Min behandling ser i princip ut som den ska göra. Jag medicineras och jobbar med min kurator hur jag ska kunna tas med min ångest utan att den förstör mitt liv. Det är ett fruktansvärt långt, krävande och känslomässigt jobbigt arbete. Jag lär dock aldrig bli av med detta, utan kan endast arbeta själv så att jag har kontrollen och inte ångesten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!