måndag, januari 01, 2018

Jul och nyår

Nu är jul och nyår över (rätt så skönt faktiskt om man får säga så?!). Året har gått i rasande takt. Det har varit både upp- och nergångar (mer om det i ett senare inlägg).

Julen var bara bra. Jag fick vara ledig i hela 3 dagar och vi firade julen på hemmaplan med hela stora familjen. Julafton var min familj här och vi åt god mat och firade hela långa dagen från 13-14 tiden då de första kom hit. Barnen härjade hela eftermiddagen/kvällen och Lilja var helt slut på på kvällen efter allt. Hon hade verkligen haft jätte roligt med all lek och att få öppna julklappar!

Julaftonsfrukost med lilla familjen

Fyra ljus tända!

Testar morgonpresenten från julaftonsmorgonen innan firandet börjar

Jag började här bli lite mer förkyld efter förkylningen som Lilja hade haft och smittat mig med. Men hon hade blivit bra i alla fall. Ända tills juldagen. Då började hon vända igen och bli lite dålig i magen, men bara sådär i början. Jag blev ännu mer förkyld. Men vi körde på en dag till.
Så juldagen kom Roberts familj hit och vi firade åter igen med mat och julklappar. Mycket lugnare denna dag dock då det inte är lika många och framförallt inte lika många barn.

De två kommande dagarna jobbade jag (och Lilja blev lite sämre i magen, så Robert fick vara hemma och vabba en utav dagarna som jag jobbade). Dyngförkyld och med en bihåleinflammation (men det visste jag inte då) så var jag där och kämpade mig igenom två dagar. Dag 3 var jag hemma och vabbade till en början, men det slutade nog mer med att jag var hemma sjukskriven själv. För jag blev riktigt dålig den dagen, eftermiddagen slutade med feber och kräkning för min del. Så i 2 dagar åt jag knappt någonting, höll mig på avstånd och vi sov i skilda rum för säkerhetsskull. I lördags åt jag till slut middag och det började vända lite smått. Idag är första dagen jag återfått lite energi, men inflammationen är inte helt borta ännu. Så jag hoppas att det blir bättre snart eftersom att det ända som kan hjälpa mig är alvedon och nässpray, vilket knappt hjälper. Så jag härdar ut.

Vi har därmed bara varit hemma hela veckan därmed och mest pysslat på hemmavid. Lekt med lera, målat med färg och så fick Lilja testa på fingerfärg när jag skulle göra avtryck på henne. Hon gillade det inte riktigt, utan blev mest förskräckt över det kalla kladdet som fastnade på händerna.

Verk med fingerfärg
Verk med vattenfärg
Nyårsafton igår då. Ja, den spenderade vi hemma. Vi lade oss vid 11 och såg på serier fram till dess. Skålade med julmust och åt lite glass. Extremt glamoröst, haha! Vi är båda förkylda. Lilja är den enda som har blivit helt frisk. Så vi kände inte för något stort firande direkt. Som småbarnsförälder räcker det med det där lilla.

Imorgon blir det jobb för mig igen. Så nu ska jag hoppa i duschen och ta mig till sängen snart. Börjar tidigt imorgon då det är inventering och månadsslut för oss (vilket alltid innebär lite extra arbete)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!