torsdag, januari 25, 2018

Tungt att vara gravid

Nu börjar det bli tufft och tungt för den här gravida frun. Foglossningen blir bara värre för varje vecka i princip. Jag har nästintill ont varje dag, hela dagen numera, i större eller mindre skalor. Idag fick jag ge upp efter dammsugning på nedervåningen, fick så ont efter det.
Min barnmorska vill att jag ska sjukskriva mig på grund av mina smärtsamma sammandragningar som jag får efter mina tyngre pass. Och jag är benägen att hålla med. Men det känns samtidigt väldigt jobbigt att gå hem redan, samtidigt som det skulle vara lite skönt.

Den mest jobbiga delen är såklart det ekonomiska, vi har det redan väldigt tufft just nu (framförallt med en värmepanna som gick sönder och vi fick ha elpatron igång hela december - inte en trevlig räkning på det kan jag säga!) med alla inköp inför kommande bebis, inköp för växande barn, inköp för trasiga saker i huset.. Ja, listan kan göras lång av dyra inköp som måste fixas inom kort. Därför känns det inte direkt optimalt med detta just nu. Samtidigt vet jag att sådana smärtsamma sammandragningar som jag fått inte är det bästa. Det kan göra så att bebisen kommer för tidigt om man har otur och om de skulle fortsätta dvs. Hemma, vid mer vila och mindre stress så har jag bara fått "normala" sammandragningar som inte gjort ont. Så det vore det bästa för bebisen och kroppen om jag gick hem redan nu.

Jag känner även en sådan pliktskyldighet mot jobbet. Att jag inte kan lämna hursomhelst, med tanke på min position. Jag har inte fått tillfälle att träna upp någon ordentligt ännu som kan ta över allt. Jag har en person som kan någorlunda, men hen måste få bli ordentligt uppdaterad om allt. Dessutom vore det bäst om jag kunde träna upp ytterligare en person som ska lära sig mitt jobb, för det ska alltid finnas två som "ska kunna" det. Känner mig oerhört kluven kring allt.
Funderar på att sjukskriva mig kanske 75% till en början i ca 2 veckor och bara ta kontorsarbetet (därmed slippa allt det tunga och jobbiga), träna upp dessa två, därefter sjukskrivning på heltid.
Får se, blir nog till att kontakta hälsocentralen imorgon.

Stor och tung mage

10 veckor kvar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!