söndag, mars 17, 2013

Depression

Depression är en del av min diagnos, tillsammans med generaliserat ångestsyndrom och panikångest. Har hittat lite information om detta på vårdguiden som jag tänkte posta i ett inlägg för er som inte har så bra koll på det (finns även postat i fliken "Ångest och depression).

Detta är ett väldigt svårt inlägg för mig att skriva eftersom att jag fortfarande jobbar med att acceptera det själv fortfarande. Men jag tänkte att det inte skadar att folk i min närhet vet om mina problem medan jag jobbar med dem.


Depression
Depression skiljer sig från tillfällig nedstämdhet ("lite nere" eller "deppig"). Att vara tillfälligt nedstämd är vanligt, det är en naturlig och oftast begriplig reaktion i olika livssituationer. Det är först när nedstämdheten blir djupare och ihållande, och förekommer dagligen under minst två veckor, som det kan röra sig om en depression.

En depression kan komma utan någon tydlig orsak. Men den kan också utlösas av olika yttre händelser, till exempel långvarig kroppslig smärta, familjeproblem, sorg eller andra påfrestningar. Både biologiska faktorer och svåra upplevelser tidigare i livet kan ge en ökad sårbarhet och ökad risk att drabbas av depression i vuxen ålder. Ofta samverkar och bidrar flera faktorer till en depression.

Depressionen kan leda till funktionsnedsättning och göra att det till exempel blir svårt att klara av ett arbete.

Omkring tio procent i befolkningen beräknas ha haft en depression under senaste året. Kvinnor drabbas betydligt oftare än män. Om man har haft en depression är risken att återinsjukna cirka 50 procent.

En depression kan vara av olika svårighetsgrad och ge varierande, ibland mycket svåra, symtom. Om du har en depression är det vanligt att du:
·         Känner dig nedstämd. Ingenting känns särskilt meningsfullt eller roligt längre. Ibland kan du känna hopplöshet och att du aldrig kommer att kunna bli glad igen.
·         Får svårt att påbörja och ta itu med saker och ting.
·         Får försämrat minne och svårt att koncentrera dig.
·         Blir rastlös.
·         Känner ångest och är lättirriterad.
·         Känner dig värdelös och har svåra skuldkänslor.
·         Får försämrad aptit och går eventuellt ner i vikt.
·         Är väldigt trött, trots att du sover.
·         Har sömnproblem, till exempel att du vaknar tidigt med ångest och oro.

Du kan även få kroppsliga tecken vid ångest och depressionstillstånd, till exempel:
·         Andnöd
·         Hjärtklappning
·         Värk i till exempel muskler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!