tisdag, juni 05, 2018

1 månad sedan sist...

Jag har försökt i ca 4 veckors tid att skriva ett blogginlägg. Tre gånger har jag påbörjat ett men aldrig slutfört det. Det har känts påtvingat och jag har helt enkelt varit för trött när jag suttit och skrivit, det blir aldrig bra då och jag tappar lusten direkt. Men nu kommer då ett till försök här, som jag hoppas kommer hela vägen i mål.

Mycket har ju hänt sedan sist, på alla fronter, både bebis, Lilja, mig själv och huset/trädgården.
Vi börjar med Emirah.

Emirah
Hon är helt friskförklarad gällande sin njure. Efter två ultraljud efter hennes födsel så visade det sig att det "problem" de hade sett tidigare hade gått till sig och var borta. Fick aldrig riktig förståelse för vad det var som var det egentliga felet när hon låg i magen eller hur det kan ha gått till sig. Men enligt barnläkarna är hon fullt frisk, vilket känns otroligt skönt!

Amningen har äntligen kommit igång som den ska. Amningsnappen är borta och såren är läkta, så det går hur bra som helst att amma numera. Hon är lite kinkig om hur hon vill ligga så det kan vi få krångla till ibland, men annars äter hon på bra. Hon är ju 7 veckor gammal nu och när vi var till BVC förra veckan hade hon växt 6 cm sedan födseln och var alltså 57 cm lång och vägde drygt 6 kg, så hon växer på bra. Svarsleenden har börjat komma alltmer och hon har börjat prata/jollra lite grann nu vilket är så gulligt att jag dör! Sötskrutt!

Hon är dock lite småkinkig på kvällarna, som de flesta bebisar dock är, vilket gör att man inte alltid hinner med så mycket, inte så mycket som jag skulle vilja i alla fall. Annars är hon oftast väldigt snäll. Duktig på att sova på natten och förmiddagarna, men som sagt kan eftermiddagen och kvällen bli lite mer kinkigt. Hon brukar oftast vilja ha lite mer närhet och trygghet då.








Lilja
Hon hann vara tillbaka på förskolan i två dagar efter den långa ledigheten innan hon blev förkyld och dessutom lyckades smitta alla oss andra också. Men nu är vi nog alla snart friska igen, eller ja Emirah och Robert är båda lite snoriga ibland. Men jag och Lilja är helt friska. Däremot har vi båda lyckats få någon form av magsjuka/virus/matförgiftning i två olika omgångar, ena veckan var Lilja sjuk och när hon blivit frisk och åter på förskolan åkte jag dit på något. Så vi har inte haft de bästa 3 veckorna direkt.

Lilja har varit jätte snäll och duktig gällande Emirah. Inga större svartsjukedrama från hennes sida. Det har klart varit lite grann, som har dykt upp nu senaste 2-3 veckorna, vilket jag tror är ofrånkomligt. Så jag försöker inkludera henne i en del saker med lillasyster, samt försöker bara vara med henne också i den mån det går. Hon får växa upp så mycket, så snabbt just nu. Men enligt min psykolog så måste hon även få chans att fortsätta vara liten och i sin egen takt få upptäcka och känna att hon är stor. Man får inte lägga för stor vikt hela tiden vid att hon är det stora barnet nu och ska klara sig själv, vilket jag absolut inte förväntar mig av henne heller, utan att hon även får känna sig liten så som hon ju faktiskt fortfarande är.



Anna
Jag har precis börjar landa i att vara tvåbarnsmamma, och att vara hemma med två barn själv. Det har tagit mig lång tid att försöka hitta någon form av rutin och tempo som fungerar (någorlunda i alla fall). Allt har hängt på att Emirah nu äntligen går att lägga ner i sin säng och att hon sover själv numera, så vi behöver inte gå och bära på henne hela tiden längre. Då finns det mer tid till Lilja och hemmet och man har framförallt två händer till att göra saker. Fast man hinner ändå inte med så mycket på dagarna ändå, all min tid går åt till att mata, söva, roa och byta på två småttingar. Orken räcker sällan till att få något gjort på kvällen och jag måste dessutom bli bättre på att lägga mig tidigare då jag sällan har orken på morgonen heller, tyvärr.

Hus & Hem
Köksrenoveringen pågår för fullt. Robert har varit jätte duktig med att måla själva köksstommen och luckorna. Och vilken skillnad det blev! OMG! Just nu målas lite fönster, dörrar och lite på altanen. Mer på listan där inne bli bänkskiva, ny spis, tapetsering, måla/byta ut kaklet och måla tak. Så det är en hel del kvar att göra. Vi tar en sak i taget och det blir verkligen sååå bra! Han är så duktig min karl!

Nu är ju dessutom avstyckningen av tomten klar. Nu ska vi få en värdering på allt och sedan kan vi gå till banken för att ta lånet och skriva klart alla papper. Snart är det äntligen vårat på riktigt!
Vi har dessutom påbörjat med lite projekt i trädgården. Någon rabatt, en större lekplats med Liljas leksaker, plantering i pallkragar. Ja, det börjar väl sakta ta form. Vi ska även ordna med ett litet land framöver och det ska även göras mer rabatter och planteras lite buskar/träd. Men allt kommer inte att ske i år dock.
Jag ska dock påbörja renovering av lekstugan som får bli mitt lilla sommarprojekt, utöver rabatterna. Ska bli spännande och roligt att ta på mig den biten faktiskt!
Bilder på allt kommer framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!