torsdag, februari 07, 2013

#nätkärlek

Ikväll satt jag och såg Uppdrag granskning på SVT. Programmet tog upp näthatet som sprider sig som en löpeld överallt. Det mesta näthatet riktar sig mot kvinnor, men det finns självklart även män som drabbas.

Enligt många av dessa män som intervjuades under programmet så var det ingen som egentligen menade vad de skrev till dessa unga kvinnor.. "..bara text och ord som skrivs.." "Jag tror inte att hon bryr sig särskilt mycket."
Dessa kränkande och hotfulla kommentarer gör att man blir rädd, kanske till och med rädd för sitt liv. Men trots detta var det ingen som gjorde något.

Bara för att det är Facebook eller Internet så betyder inte det att det man skriver inte är det man menar och/eller är sant. Skulle någon skriva och hota mig till livet på nätet så skulle det polisanmälas med detsamma.

På Twitter var det heta diskussioner kring om alla överreagerade (vilket jag inte alls håller med om). I ena hörnan var det de som tyckte att allt var löjligt medan den andra sidan hejade på alla starka kvinnor som satt där och berättade om deras hot som de hade fått. Tycker att det var riktigt starkt jobbat!

Själv blir jag så ledsen över att människor faktiskt kan bete sig på det där sättet... Det är helt otroligt hur skruvad världen egentligen är.



Här kan du se programmet som sändes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!