onsdag, december 14, 2016

Feberfri och närhetsbehov

Nu är Lilja äntligen feberfri (även nattetid). Hon har varit feberfri i två dagar. Hon had eju en liten underlig feber där hon bara hade förhöjd temperatur under dagen och mot eftermiddagen/kvällen så höjdes det till feber och under natten hade hon över 40 grader. Såhär höll det på i en vecka utan några andra symtom. Jag tippar på en 7-dagars feber (inte för att det finns men.. nu gör det det!), för hon fick även små prickar på kroppen efteråt som jag har läst om. Oavsett, inget konstigt och hon verkar vara frisk nu. Dock fortfarande lite smågrinig och sådär, men det tar väl några dagar innan man är på topp efter en hel vecka med feber liksom.

Jag har ju skrivit tidigare om att jag får sitta uppe med henne några timmar varje natt innan hon somnar om ordentligt. Det var ju såklart även så nu under hennes sjukdomsperiod. Men de senare nätterna, när hennes feber var som värst så fick hon komma till vår säng och sova bredvid mig. Första natten var ingen hit då hon väcktes av oss varje halvtimme. Men sedan blev det bättre när hon vant sig vid oss igen. Hon sov ju mycket bättre och jag behövde inte sitta med henne i flera timmar.
Så nu, efter 3½ vecka med detta har jag insett att hon har någon ny fas av närhetsbehov. Så fort hon kommer till mig i sängen så somnar hon om och vaknar mycket mindre under natten.

Jag sover inte lika bra och djupt, men jag får sova längre i alla fall. Oftast så sover hon faktiskt längre på morgonen också nu när hon ligger med oss. Och lite mysigt är det också!
Nu blir det i alla fall att ta in henne till oss så fort hon vaknar och är ledsen. Jag tänker inte slösa en massa energi på att söva om henne i timtals, utan nu får vi alla sova lite mer förhoppningsvis och hennes period kommer nog att gå över av sig själv sen, precis som den förra gjorde för ett halvår sedan.

Trött och febrig tjej tidigare under veckan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!