tisdag, december 29, 2015

Ambulans till akuten

Som jag skrev i tidigare inlägg så mådde jag inte så bra på julaftonskvällen. Jag började få feber och mådde lite halvkasst. Tog alvedon redan hos föräldrarna och väl hemma vid 21-tiden så blev det lite kvällsfika och sedan i säng.

Vaknade vid 00-01 snåret av feber. Hade 39,7 grader, tog mer alvedon. Ringde 1177 vid 01.30 och skulle avvakta.. Febern gick ner och jag fick sova någon timme till. Vaknade åter igen vi 04.00 av ännu högre feber, 40,1 grader. Ringde återigen 1177 och de ville att vi skulle åk in. Sedan eskalerade det fort. 41,5 graders feber, domningar och stickningar i armar och ben, andfåddhet. Blev att Robert fick ringa 112 efter en ambulans. Däromkring blev allt lite kaos. Det skulle vara kalla handdukar på mig, jag blev rädd, stressad och fick smått panik över hela situationen, Lilja skrek efter mat. Och tiden kändes som en evighet...

Till slut kom ambulanspersonalen, (som var jätte duktiga! Har aldrig någonsin behövt åka ambulans tidigare faktiskt) och efter lite alvedon intravenöst, dropp, prover och uppmaningar från personalen så mådde jag bättre och febern gick ner.

På akuten blev det massa provtagningar och efter ca 3 timmar fick jag komma upp på en avdelning (MAVA). Där blev det ännu mer provtagningar, feberfrossningar, alvedon intravenöst, dropp och en natt som spenderades på avdelningen (med familjen som tur var).

Proverna visade på hög sänka och infektion, äggvita i urinen visade på en liten urinvägsinfektion. Detta var allt läkarna hade att gå på. Det och den väldigt höga febern som pendlade under dagen och natten.

Dagen efter åter igen mer prover och undersökningar. Men vid 13 så beslutades det att jag skulle få åka hem med antibiotika mot urinvägsinfektion och avvakta eftersom att febern gått ned och inga konkreta symtom kunde berätta vad som var fel.

Nu mår jag bättre. Ingen feber, men fortfarande väldigt trött, varm, svettningar och yrsel. Så förhoppningsvis har kroppen gjort sig av med den här infektionen snart.

Är sjukskriven och Robert har fått ta föräldradagar så att han kan hjälpa mig ta hand om Lilja.

Dropp, inlagd på MAVA



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!