fredag, juli 15, 2016

Genombrott och flera tänder

Ikväll är första kvällen på väldigt länge som jag sitter uppe efter att ha sövt Lilja. Jag brukar lägga mig i samma veva och lyssna på ljudbok för att komma ner i varv och vara lite för mig själv. Och de senaste 6-7 veckorna så har hon vaknar efter bara någon timme. Men nu sedan en vecka tillbaka så sover hon faktiskt 2-3 timmar i egen säng igen innan hon vaknar. Så då har jag lyssnat på min ljudbok i 1-1,5 timme och sedan hunnit sova 1 timme, innan hon vaknar och vill komma till mig för att äta och sova. Helt okej nu igen faktiskt.
Men nu kände jag inte för att lägga mig kl. 9 så jag sitter uppe en stund till.

Nu har 3 tänder tittat fram på Lilja och den fjärde av framtänderna är inte långt borta nu, den spricker igenom vilken dag som helst. Det är inte skönt för amningen kan jag lova, helvete vad det skaver. Får skavsår och kraften när hon suger gör det inte lättare att sitta lugnt och stilla när jag bara vill gråta ibland. Jag är inte långt ifrån att strejka nu, vill snart inte fortsätta längre. Det går dock bättre att ligg-amma (främst på nätterna) än att sitta, måste vara något med vinkeln som gör det.

Men hon äter inget annat än. Fast vi har börjat få genombrott på maten faktiskt. I fredags var första gången som hon gapade och ville ha mer mat (eller ja, det var efterrätt). Hon praktiskt taget högg efter skeden, tog tag i skeden själv och stoppade den i munnen, haha! Men just maten är fortfarande svårt. Tror att det är den lite mer gryniga konsistensen som hon inte är så förtjust i ännu. Samma gäller gröt, hon håller på att kräkas varje gång. Och välling fick Robert i henne en del för första gången igår. Så nu hoppas jag innerligt att det bara blir bättre.

Jag har sagt att nu när R har fått semester så ska vi kämpa stenhårt med att testa ge allt, mat, gröt, välling, ersättning, och det varje dag. Allt för att hon ska lära sig äta och börja byta ut vissa måltider.

I saccosäcken :) 

Roligt att leka med mattan istället för mattan :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!