söndag, september 04, 2016

Slutat amma

Nu har jag gett upp och slutat. Amningen är snart ett minne blott. Det var inte ett lätt beslut,  men jag kände att jag var tvungen att sluta, då det inte var hållbart längre på grund av såren och smärtan som aningen medförde. I fredags var sista gången jag ammade Lilja och vi har båda lite svårt att acceptera det tror jag. Lilja far och drar i kläderna på mig, väldigt mammig och ska vara nära hela tiden. Jag måste kämpa med att stå fast med beslutet att det är slut nu och att det är för mitt eget bästa. Jag vet att hon klarar sig bra på den vanliga maten och ersättning som komplement. Men det är ändå rätt jobbigt då det känns som att jag nekar mitt barn närhet och mat.

Det som dock är lite utmanande nu är att se till att ha med mat, haklapp, nappflaska, varmvatten, kallt vatten, ersättningspulver, skedar, skålar med mera så fort man åker iväg någonstans. Känner att jag skulle behövt en dubbelt så stor skötväska för att få plats med allt!

Jag har sedan tidigare dragit ner ordentligt på amningen och det enda som var kvar var morgonen, måltider hon åt dåligt på och vid insomningarna på dagen. Så jag hoppas att det hjälper mig med avvänjningen för brösten. Jag har sedan inatt haft spänningar och rätt ömma bröst. Men jag vet att om ett par dagar så är det borta helt, hoppas bara att jag slipper mjölkstockning som jag brukar ha sådana problem med.

Det stora problemet/utmaningen nu är att hitta ett sätt för henne att somna på dagen utan amning och helt utan flaskan också. Men hittills är det ofta flaskan eller vagnen som gäller. Hon har inte ro att bara lägga sig i sängen och somna själv. Några tips?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!