onsdag, januari 20, 2016

2-månaders kontroll

Idag blir Lilja 2 månader och igår var vi på hennes 2-månaders kontroll och min uppföljning för att upptäcka förlossningsdepression.

Lilja växer så det knakar, hon är riktigt lång och ligger på den översta kurvan gällande längden. Vi har redan fått börja använda bodys i storlek 62, de är dock lite lång i ärmarna. Men på byxor har vi fortfarande 50/56. Så ja, hon är stor och tung, men inte alls rultig och överviktig. I princip det enda bebishullet hon har är på låren och lite i ansiktet. Så hon fortsätter att äta bra och växa ordentligt trots hennes tungband.

Vi väntar på remiss nu och bör få den om en månad. Lite jobbigt att behöva vänta så pass länge, eftersom att man vill få det fixat och få ordning på amningen utan nappen (vilket vi kommer att behöva öva och träna på då!) eftersom att vi alltid har använt den. Inbillar mig att det kommer att bli lite svårt och tufft, men vi får se hur det blir.


På min uppföljning så var jag helt ärlig och sa att jag i princip är livrädd att åka iväg någonstans med henne, framförallt själv. Rädd att jag ska klara av att ta hand om henne, få henne att vara nöjd och inte skrika. Min värsta fasa är att sitta på bussen och hon blir missnöjd. För det känns svårt att plocka upp och trösta ett spädbarn på en rullande buss, kan inte ge henne hudkontakt eller amma henne.
Bara att vara hemma hos någon annan känns också jobbigt, då man känner sig extra knövlig (framförallt med amningen) och måste försöka hitta lösningar på preliminärt skötbord o.s.v. Jag tycker att sånt är väldigt jobbigt och vi pratade om att eventuellt skaffa en samtalskontakt för det, men vi skulle avvakta och jag skulle få känna efter lite mer först och testa utmana mig själv. Blir nog uppföljning på det, nästa tid, vid 3-månaders kontrollen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!