måndag, september 28, 2015

Ultraljud och CTG-kurva

Idag var vi och gjorde ett extra inbokat ultraljud på Lillan. Det var för att se så att moderkakan inte skulle ligga i vägen, vilket den inte gjorde. Så vi slipper planerat snitt i alla fall, vilket känns ganska skönt. Men jag passade på att fråga barnmorskan där om det är vanligt med mindre fosterrörelser (som hade varit lugnare och mindre av i helgen) när man är så pass långt gången som jag är. Det är ju lite trängre där inne och det kunde bli lite andra typer av rörelser och rörelsemönster. Men för säkerhetsskull så gjorde vi en CTG-kurva för att se. Så de kopplade på maskinen, satt i 10-15 minuter innan en annan barnmorska kom och sade att man brukar sitta en timme (!) för att få rätt siffror. Upp med telefonen och sms:ade chefen att jag skulle bli sen tillbaka.

När jag sedan väl är tillbaka på jobbet så har ingen ens märkt att jag har varit borta och chefen hade inte sett något sms. Det hade ju tydligen löst sig bra ändå. Så det var ju skönt!

Väldigt skönt också att få bort alla oroskänslor med besöket idag. Vaknade 04:30 imorse och kunde inte somna om. Hade en känsla av att något var fel. Och katastroftankarna körde igång. Hade jätte svårt för att ens ta mig till jobbet med det.
Vet inte om det var månen eller hormoner som gjorde att det blev så jobbigt, men som sagt så var ju allt bra. Nu kan jag släppa det och slappna av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!